Praktisk informasjon ved opphold på
Vikersund Bad

Din rehabiliteringsapp: Flowzone

Flowzone er en viktig samhandlingsplattform som brukes gjennom hele rehabiliteringsforløpet.
Du vil få en SMS fra Vikersund Bad om at du har blitt invitert av oss til å bruke Flowzone appen/nettsiden.

Sett opp din bruker ved å trykke på «sett opp din bruker» knappen og følg veiledningen. Appen er sikret med BankID for å ivareta ditt personvern. Før du kommer ber vi deg laste ned appen Flowzone på din smarttelefon og svare på spørreskjemaer som ligger i appen.

Ankomst / Avreise

Pasienter ved Vikersund Bad må sjekke inn på Servicetorget ved ankomst. Se ditt velkomstbrev/SMS for ankomsttidspunkt. Vi bruker et digitalt besøksregistreringssystem.

Som pasient vil du få to stk. SMS fra oss (avsender: VBR)

  1. SMS ved bekreftet opphold. Følg link og bekreft din plass.
  2. SMS en dag før ankomstdato. Følg link for å vise QR-kode.

Innsjekk med QR-kode. Ved ankomst sjekk inn ved å skanne din QR-kode på én av iPad skjermene på Servicetorget. Fullfør registreringen ved å ta bilde av deg selv på skjermen. På grunn av sikkerhetsmessige hensyn ønsker vi bilde av alle pasienter for evakuering ved nødstilfeller. Bilde slettes ved endt opphold.

Utsjekking på avreisedagen er senest klokken 11:00.

Se videoforklaring av ankomstsituasjon her

Hva bør du ta med deg

Som pasient på Vikersund Bad kommer du til å være mye i aktivitet. Det er derfor anbefalt at du har med deg joggesko til både ute – og innebruk, samt treningstøy og uteklær som er tilpasset temperatur og værforhold.

Ellers, så bør man ha med seg vanlige klær til innebruk.

  • Husk å ta med medisiner du bruker for hele oppholdet, evt. Resepter
  • Husk å ta med aktuelle papirer fra lege, hjemmesykepleie, fysioterapeut
  • Badetøy, badekåpe og badehåndkle
  • Laptop eller nettbrett (smarttelefon kan også benyttes)
  • Vaskekluter
  • Tekniske hjelpemidler, f.eks. krykker, rullator, prekestol, rullestol, etc.
  • Hjelpemidler du bruker fast
  • Oppdatert medisinliste
  • Toalettsaker
  • Drikkeflaske

Vasking av klær

Vi tilbyr vaskemaskin – og tørketrommel for vasking – og tørking av klær. Pollett til vask kjøpes i resepsjon for 30,-.

Trening

Som pasient på Vikersund Bad har du fri tilgang på treningssenteret Delta.

Delta har et bredt utvalg av diverse styrkeapparater, tredemøller, ellipsemaskiner, og ergometersykler.
Varmtvannsbassenget (17m x 9,5m) holder 34 grader og er universelt utformet med rullestolrampe og utstyr for trening i vann.

I tillegg til eventuelle treningsøkter med instruktør i bassenget, kan man også ha egentrening i bassenget.

OBS: Du må kunne svømme for å benytte deg av egentrening i basseng.

All ferdsel ved bassenget er tilpasset for rullestolbrukere.

Internett og TV

Internettet kan man få kjøpt i resepsjonen. Internett koster 100,- pr uke, 150,- for to uker og 250,- for inntil fire uker. Dette fungerer på tre enheter. Nettet er ikke beregnet for streaming og vil fungere dårlig til dette i travle perioder og tidspunkt på dagen.

Det er installert TV på alle rom, det koster 250,- for en uke eller 500,- for hele oppholdet.

Tilsending av aviser og brev fra hjemmeadresse

Hvis man under oppholdet ønsker å få tilsendt posten til Vikersund Bad. Bruk da denne adressen:

Vikersund Bad Rehabiliteringssenter AS
Haaviks vei 25
3370 Vikersund

Gratis parkering

Under oppholdet ditt har du tilbud om gratis parkering på våre parkeringsplasser, som ligger like utenfor hovedinngangen.

Vi har el-bil ladestasjon på vår parkeringsplass.

Kosthold og dietter

Vårt Kjøkken tilbyr et variert og sunt kosthold i tråd med Helsedirektoratets retningslinjer.

Vi serverer fire hovedmåltider.

Viktig: Dersom du av medisinske grunner har behov for spesiell diett, for eksempel ved påvist allergi eller intoleranse, er det viktig at du har med legeerklæring på dette.

Vi har ikke anledning til å individuelt tilrettelegge for trend-dietter eller FODMAP-dietter, men vårt brede utvalg av ulike matvarer til hvert måltid gjør det mulig for deg å ivareta eventuelle dietter på eget ansvar under oppholdet.

Foto, film, lydopptak og sosiale medier

Vikersund Bad er opptatt av at privatlivet respekteres. Det er viktig at du er bevisst dine omgivelser og ikke tar bilder, lydopptak eller filmer andre personer uten deres samtykke.

Enten du er privatperson eller journalist, må du ha tillatelse til å ta bilde eller gjøre opptak ved Vikersund Bad.

Husk at det er helt i orden og si nei, om du skulle bli spurt.

Permisjon

Ønsker du å reise hjem på permisjon skal du gi beskjed til resepsjonen innenfor åpningstiden.

Hvordan er dagene lagt opp

Vi legger vekt på en aktiv tilnærming, både i grupper og individuelt og vi ønsker at du skal bli trygg på å drive fysisk aktivitet.

Du vil få en egen kontaktperson som sammen med deg kartlegger dine utfordringer, behov og mål. Det lages en rehabiliteringsplan basert på dine mål og vi finner sammen med deg tiltak du skal arbeide med i løpet av oppholdet hos oss, for å nå målene.

Kontaktpersonen vil fungere som din hovedkontakt under oppholdet. Du vil også få en individuell timeplan der dine aktiviteter og avtaler er beskrevet.

Tilbud av varer i resepsjonen

I resepsjonen finner du flere salgsautomater. Her tilbys et lite utvalg av hygieneartikler og kioskvarer.

Egenandel

Egenandelen i 2025 for oppholdet til pasienter som er på Arbeidsrettet rehabilitering, er på kr. 169,- pr døgn, den har en øvre egenandelsgrense på kr. 3278,-.

Utover dette, er det ingen egenandel for opphold på Vikersund Bad.

Kostnader i forbindelse med varer/tjenester skiftestue

Det kan kreves betaling ved enkelte tjenester og varer man får i forbindelse med hjelp i skiftestue. Eksempel på det kan være sårstell, blodprøver og urinprøver.

Rommene

Alle pasientene har eget rom.

Alle rom er møblert med seng, nattbord, lenestol, skrivebord m/ stol og klesskap. Rommene i de to frittstående byggene har i tillegg sofa m/ bord. Alle rom har eget bad.
Det er god tilgang til bad m/ dusj i fellesarealer i tilknytning til rommene, felles oppholdsrom og treningsarealene, inkludert bassengområdet.

Bestilling av pasientreise

Pasienttransport og rettigheter

Du har rett til å få dekket nødvendige utgifter i forbindelse med hjemtransport. Hovedregelen er at reise med billigste rutegående transport dekkes (kollektive transportmidler som buss, tog, båt og fly). Du må ordne og legge ut for reisen selv, men kan søke om å få dekket utgiftene i etterkant ved å sende inn reiseregningsskjema. Utgifter til bruk av egen bil dekkes etter gjeldende satser. Reiseregningsskjema kan lastes ned fra nettsiden til pasientreiser som du finner link til under.

Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan benytte deg av rutegående transport, kan du ha rett til å få dekket dyrere transportmiddel. Dette må være dokumentert av behandler. Du betaler da kun egenandel. Rekvisisjon til pasienttransport herfra innebærer som oftest bruk av Helseekspressen, kun i svært sjeldne tilfeller rekvireres taxi. Informasjon om Helseekspressen finner du på nettsiden pasientreiser, lenger ned på siden.

Manglende rutegående transport på hele eller deler av strekningen kan i noen tilfeller gi rett til rekvisisjon til annen transport. Ring ditt lokale pasientreisekontor på 91 50 55 15 i god tid før reisen for å avklare om du har rett på dette.